Egzamin na prawo jazdy stanowi zwieńczenie całego procesu szkoleniowego, jakiemu poddany zostaje każdy z kandydatów na kierowcę. Egzamin państwowy składa się z dwóch części:
EGZAMIN TEORETYCZNY
Część teoretyczna egzaminu obejmuje:
20 pytań z wiedzy podstawowej (odpowiedź TAK/NIE), w tym:
12 pytań z wiedzy specjalistycznej (odpowiedzi A, B, C), w tym:
EGZAMIN PRAKTYCZNY
Egzamin praktyczny na prawo jazdy składa się z dwóch części:
ZADANIA EGZAMINACYJNE NA PLACU MANEWROWYM
lp |
Zadanie egzaminacyjne |
1 |
Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. |
2 |
Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (łuk). |
3 |
Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. |
KRYTERIA OCENY
Zadanie 1
1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1:
osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i , osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,
Zadanie 2
1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1 w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka)
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B1 i B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
5) nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
6) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu, w przypadku kategorii B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
Zadanie 3
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.
ZADANIA EGZAMINACYJNE WYKONYWANE W RUCHU DROGOWYM
lp |
Zadanie egzaminacyjne |
1 |
Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego |
2 |
Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
3 |
Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości |
4 |
Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu |
5 |
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne (trzy- i czterowlotowe) |
6 |
Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach w sprawie znaków i sygnałów drogowych |
7 |
Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną |
8 |
Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy |
9 |
Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)* |
10 |
Przejazd przez przejścia dla pieszych |
11 |
Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B): – prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, – skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu); parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego, – równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego; w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik. W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania |
12 |
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B): – możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.), – zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego, – miejsce do zawracania wyznacza egzaminator |
13 |
Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe* |
14 |
Przejazd przez tunel* |
15 |
Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego |
16 |
Wykonanie manewru wyprzedzania |
17 |
Wykonanie manewru omijania |
18 |
Wykonanie manewru wymijania |
19 |
Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu |
20 |
Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo |
21 |
Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu |
22 |
Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu(manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) |
23 |
Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A, w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe: |
* ** |
* Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe ** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową. |
Minimalny czas trwania egzaminu państwowego w ruchu drogowym to 45 min. Egzaminator ma możliwość skrócenia czasu egzaminu do 25 min, jeśli osoba zdająca nie popełnia błędów i zrealizowała zadania egzaminacyjne w sposób poprawny.
Copyright © 2021 e-kierowca Sp. z o.o. Spółka komandytowa. Wszelkie prawa zastrzeżone.